Leen (gast)
Zoals jullie allemaal weten is er per april 2011 een hoop veranderd als het gaat om het wijzigen op kenteken van brandstof naar elektrisch. We moeten nu allemaal leren hoe we aan deze nieuwe eisen moeten voldoen (de branche, gebruikers en de medewerkers van de RDW-IKS).
 
Ik ben op zoek naar mensen die na april door de keuring zijn gekomen met een omgebouwde auto. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe heb je voldaan aan de EMC eisen? Wat waren struikelblokken en hoe heb je dit opgelost?
Laatst gewijzigd: 25-06-2011 14:32
 
Jan (gast)
Leen,
Dit zijn nauw precies de vragen waar ik nog mee zit.
Alle componenten met een EMC verklaring moet volgens de RDW voldoende zijn. Maar de machinebouw leert mij dat een apparaat opgebouwd uit gecertificeerde componenten niet direct betekend dat het gehele apparaat aan deze eisen voldoet.
Alle andere zaken zoals bv constructie, veiligheid, kabelkleuren zijn duidelijk en meetbaar.
Emc is dit niet. Wie heeft dus na april 2011 hier ervaring mee bij de RDW?
 
Karel (gast)
Ik ben al een tijd in gesprek met de RDW. Duidelijk is dat ook de RDW aan het zoeken is naar hoe er met de nieuwe regels moet worden omgegaan. Het gevolg hiervan is dat het frontoffice de meeste vragen doorstuurt naar specialisten. De antwoorden die je wel krijgt van het frontoffice kloppen lang niet altijd.
Ook de specialisten zijn erg goed in het geven van antwoorden waar je niks mee kunt.
 
Naar aanleiding van kamervragen heeft de minister aangegeven dat de ombouwkeuring niet meer dan een paar honderd euro zou kosten en dat hiermee de ombouw niet ontmoedigd zou worden. In de praktijk blijkt nu dat het bijna onmogelijk is in Nederland een auto omgekeurd te krijgen. De ex- en import route via bijvoorbeeld Duitsland lijkt steeds populairder te worden.
 
Een kansrijke en innovatieve Nederlandse markt wordt hiermee erg gefrustreerd. Het voldoen aan de regelgeving kost meer tijd, geld en energie dan het bouwen zelf. Dit alles omdat de veiligheid (m.n. EMC) in extreme mate de prioriteit krijgt. Vanuit deze gedachte zou er nooit een brandstofauto op de markt zijn gekomen.
 
In Australië en de VS worden veel meer auto's omgebouwd zonder dat er na EMC wordt gekeken. Ik heb nog nooit iets gevonden over ongelukken die hierdoor veroorzaakt werden.
 
Let wel: een aantal regels met betrekking tot veiligheid juich ik toe (isolatie, afzekeringen en herkenbare kabels). Ik zou zelfs een inertia switch verplicht willen stellen.
 
Waar men bang voor lijkt te zijn is dat hobby-bob het imago van de elektrische auto-markt schaadt. Jammer, want een hobbyist die 10.000 euro in een auto stopt om 'm om te bouwen is heus niet debiel. Dit is juist de monteur die zich verder wil ontwikkelen en daarmee de top-monteur van morgen!
 
Alles bij elkaar genomen vind ik het echt raar hoe schizofreen de Nederlandse overheid hiermee omgaat. Enerzijds worden er miljoenen gestoken in een Formule E team en de oplaadinfrastructuur, anderzijds worden ombouwers bijna tegengewerkt.
 
Ruben 2CVE (gast)
Karel, een verhaal naar mijn hart!
 
groet, Ruben
 
admin
Yahoo! wij hebben een goedkeuring voor onze 2CV's!
 

Bericht
Naam *
Email (wordt niet getoond) *
Bijlagen
Bericht *
www.zevparts.com, zie ook www.tractionelectrique.nl
ViArt - PHP Shopping Cart
-->
Forum by ViArt